Milan Hájek

Poslední závod

PalmaVela 

4.-6.8.5 2018 Mallorca

1.  Dktegoria, DK46, ESP
2.  Daring Sisters, Swan 42, CZE 656
3.  Jeffertje II, ITA

Gill Musto Tři sestryNorth Sails

TŘI SESTRY SAILING TEAM slaví úspěchy v Itálii

30. 07. 2013

Náš v současnosti nejlepší a nejaktivnější námořní závodní tým – TŘI SESTRY SAILING TEAM – závodící na upravené lodi Beneteau First 40.7 v handicapu ORCi slavil úspěch v Itálii, kde letos tráví sezonu.

Na konci června se v Anconě jelo mistrovství světa za účasti 100 lodí ze 16 zemí, na němž český tým obsadil 8. místo, což byl jejich nejlepší výsledek na světovém šampionátu v historii. Navíc o pódium je připravila pouze nepovedená bezvětrná navigační etapa. Na konci července pak TŘI SESTRY přidaly ještě skvělé druhé místo z mistrovství Itálie v Ravenně.

Kormidelníkem TŘI SESTRY SAILING TEAMU je Milan Hájek, který mezi těmito dvěma závody stihl ještě vyhrát s Michaelou Preibischovou mistrovství České republiky na Fireballu a který nám přiblížil průběh dění v na mistrovství světa a v Itálii.

Milane, gratuluju ke skvělým výsledkům. Panovala v týmu spokojenost, nebo jste na mistrovství světa pomýšleli výše?

 

Panovala nakonec spokojenost. Tým si udržuje dlouhodobě vysokou výkonnost a i když jsme na tomto mistrovství světa měli být bez problémů na bedně, bohužel to nakonec dopadlo takhle. Je to sport. Příští rok zkusíme odvetu v Kielu. Tam by mělo foukat a snad se i navigační offshore rozjížďka pojede v regulérních podmínkách.

 

Proč se vám navigační etapa tak nepovedla? Je problém v tom, že ve skupině B mají menší lodě v ORCi výhodu ve slabším větru?

 

Start offshore 90Nm rozjížďky byl ve větru 2-4 kts s bočním proudem a s poměrně vysokýma vlnama. V prvním startu více než polovina posádek nebyla schopná vůbec odstartovat v 5 minutovém limitu. Nakonec komise start opakovala, protože by je nemohla vůbec klasifikovat. Něco podobného se stalo předloni na Cresu. ORC organizace pak přijala úpravu pravidel ( start min. v 6 kts větru), aby se něco podobného nestalo a o mistru světa nerozhodovala prakticky jedna bezvětrná rozjížďka. No a vida, do Itálie se tato informace asi nedostala ( offshore rozjižďka se nedá škrtnout).

Samozřejmě, že lehčí lodě mají ve slabším větru a vlnách výhodu. Navíc většina našich soupeřů má speciály narozdíl od naší sériové lodě. Na hladké vodě se tato výhoda ale tolik neprojevuje. Co se týče tohoto nešťastného offshoru, tak tady šlo spíše o velkou smůlu, než o umění nebo rychlost lodě.

 

Jako na většině závodů jste měli vynikající závěr, když jste vyhráli dvě poslední rozjížďky. V čem je příčina, že se pomalu rozjíždíte?

 

Dříve naše pomalejší rozjezdy pramenily hlavně z nedostatku tréninku a častými změnami v posádce. Dneska jezdíme více méně ve stejném složení a tak bojujeme již od začátku. Že jsme poslední den zajeli umístění 3,1,1 je tentokrát spíše shoda okolností. Prostě se nám dařilo, vycházela nám křídla a naše nové plachty North Sails 3Di v silnějším větru opravdu jedou.

 

Plánovali jste mistrovství Itálie jako určitou odvetu, ale byli jste zařazeni do skupiny A, tedy mezi velké lodě.

 

Přesně tak. Italského mistrovství se účastní prakticky všichni naši soupeři z mistrovství světa.

Odveta se však tak docela nekonala, neboť přesto, že nás handicap řadí do B skupiny menších lodí, rozhodnutí italské jury nás poslalo podle délky lodě do A skupiny velkých a převážně rychlých speciálů včetně dvou obávaných TP52, na kterých závodí plně profesionální posádky a které vévodí A skupině poslední 3 roky. Přesto jsme se nezalekli a po skvěle zajetém závodě jsme dokázali porazit většinu světové špičky skupiny velkých jachet, včetně aktuálních mistrů světa HURAKANE na TP52tak i loňských mistrů Evropy ANIENE také na TP52 a obsadili jsme fantastické 2. místo.

 

Na mistrovství Itálie převládal slabý vítr, což bylo pro vás jako nejmenší loď ze skupiny A určitě výhodné. Počítali jste s tak dobrým umístěním?

 

Pro nás nebyl slabý vítr výhodou. Spíše naopak. Pro letošní rok jsme museli vyměnit geny za kosatky kvůli změně předpisů a tak nám všichni předpovídali, že naše těžší loď bude ve slabém větru podplachtěná a nepojede. Že jsme zajeli ve slabém větru a ještě ve skupině A je proto naprosto fantastické a má to pro nás větší váhu než vítězství ve druhé skupině

Navíc je to potvrzení naší správné cesty se správnou konfigurací a volbou plachet a samozřejmě také příslibem do příštího roku. Teď víme, že můžeme zajet ve všech podmínkách.

 

Co bylo příčinou vašeho úspěchu?

 

Myslím, že je to hlavně díky skvělé partě a sehranosti posádky, jak na vodě tak na břehu.

To, že máme loď perfektně vyladěnou a neustále ji vylepšujeme se předpokládá tak nějak automaticky, takže hlavní příčina je opravdu výborná posádka, která vydrží závodit s maximální koncentrací celý den, popřípadě týden.

(Jen pro informaci např. ve dvouapůlhodinovém závoděbyl rozdíl mezi prvními 6 loděmi pouhých 36 vteřin!!!)

 

 

Čím to je, že se pravidla ORCi stále mění, a tudíž i rozdělení do skupin?

 

ORC chce zatraktivnit závody a přilákat co největší počet lodí. Proto dochází každoročně k úpravě handicapu a pravidel. Dnešní trend je obecně zvýhodnění rychlých a skluzových lodí a postupné slučování dvou nejrozšířenějších handicapů ORC a IRC. Také výpočet handicapu se každoročně zpřesňuje a je čím dál reálnější.

 

 

Jak bys zhodnotil organizaci závodů v Itálii, třeba v porovnání s Chorvatskem?

 

Organizace závodů je v Itálii na vysoké úrovni. Je vidět, že kluby mají s pořádáním závodů na profesionální úrovni dlouholeté zkušenosti. V Chorvatsku je to spíše takové domácí závodění, což ale taky není špatné. My jsme se po několikaletém závodění v Chorvatsku přesunuli loni do Itálie spíše z důvodu kvalitnější a početnější konkurence.

 

Kdo jsou v současné době vaši největší soupeři?

 

Hlavně speciály s designerské dílny Maurizio Cossutti M37 a M38, které v posledních letech vévodí skupině B, pak GS39, hlavně posádky Morgan IV a Alvarosky a pak samozřejmě spousta dalších skvélých posádek převážně z Itálie.

 

V jakém složení tým nyní závodí?

 

Jezdí oba majitelé Tomáš "magor" Doležal a Pavel Satoránský na postech mastman respektivě pitman. Trim hlavní plachty a taktiku jel na mistrovství světa David Křížek, jinak jezdí Jiří Michalčín. Adam Plhoň se stará o trim kosatky a spinakru a zároveň dělá taktiku. Na mistrovství Itálie jel s náma Petr Fiala. Důležitý je Petr Stoklásek, náš road manager a trimer, specialista na vše co se točí. Vepředu máme Standu Chudobu a Evu Doležalovou popřípadě se s nimi střídá Aleš Tříska. No a já kormidluji a dělám finální rozhodnutí.

 

Co 3 sestry a tebe v letošní sezoně ještě čeká?

 

Teď nám skončila první část sezony. Druhou část začneme v září prestižní regatou Ignazio Florio na ostrově Favignana západně od Sicilie. Bude to poslední prověrka před naším druhým vrcholem sezony závodem Rolex Middle Sea Race.

No já mám teď trochu času tak pilně trénuju na RS700 na mistrovství republiky koncem srpna. Týden na to chci jet ještě mistrovství na D-one a v září na námořních lodích. 

Pripravila Eva Skorepova