Milan Hájek

Poslední závod

PalmaVela 

4.-6.8.5 2018 Mallorca

1.  Dktegoria, DK46, ESP
2.  Daring Sisters, Swan 42, CZE 656
3.  Jeffertje II, ITA

Gill Musto Tři sestryNorth Sails

Na nákupech v USA.

16. 01. 2018

Náš nejúspěšnější offshorový tým posledního desetiletí Tři sestry se vydal do USA. Proslýchalo se, že na vánoční nákupy… Co mohou nakupovat jachtaři v New Yorku? Zeptali jsme se Tomáše „Magora“ Doležala.

 

Šušká se, že váš tým Tři sestry odjel na nákupy do USA. Co vás tam tak zaujalo?

V průběhu letoška, již bez vlastní lodi, jsme řešili, zda náš tým již zapěl labutí píseň. Během České námořní rallye jsme se ujistili, že nás to spolu pořád baví. Tak jsme se vydali do Newportu pro labuť, tedy Swan 42.

 

Když se řekne Swan, tak to dobře zní. K čemu konkrétně byly navrženy jachty Swan 42 a kolik jich bylo vyrobeno?

Jde o společný projekt prestižního yacht clubu z New Yorku a finské loděnice Nautor. Jachta byla navržena pro one design klubové závodění, ale i pro pohodlnou dovolenou s rodinou. Pro nás první hledisko převažuje. Mezi lety 2006 a 2013 bylo vyrobeno celkem 58 lodí, z toho se většina dostala do severní Ameriky.

 

Na prodej bylo lodí více. V jakém byly stavu?

Do Ameriky putovaly především první kusy roků výroby 2007 a 2008. Většina z nich neabsolvovala dlouhé přeplavby za regatami či rodinné dovolené, proto jsou v dobrém stavu i po 10 letech. Některé mají najeto až překvapivě málo.

 

Jde o výborné závodní jachty. Vy obvykle závodíte v handicapu ORC. Jak je na tom Swan v tomto handicapu?

Pro Swan 42 jsme se rozhodli právě z důvodu, že má výborný rating jak v ORC, tak i IRC. No a samozřejmě v Evropě je jich dnes dostatek na to, abychom si to na některých závodech mohli rozdat i v one design klání.

 

Jaké jsou vaše další závodní plány? V poslední době jste se mnoha závodů nezúčastnili. Chcete se více soustředit na inshore nebo offshore?

Rozhodně inshore. Ale možná se po dvou letech vrátíme na Giraglia Rolex Cup, jehož formát je kombinací obého.

  

Jachta je nyní v USA. Jak bude vypadat její cesta do Evropy? Pojede jako cargo, nebo popluje po vlastním kýlu?

Nyní jsou ve hře všechny tři varianty, tedy suchá, polo-mokrá i mokrá cesta. Ta první je doprava jachty bez stěžně a kýlu systémem truck-loď-truck. Druhá by znamenala jachtu nastrojit a odjet s ní po moři na jih, odkud by ji do Evropy převezla nákladní loď, která před nakládkou zatopí cargo prostor, jachta sama vjede na připravenou kolébku, upevní se a pak loď vyčerpá vodu. V cílové destinaci obdobným postupem jachta sama z lodi vyjede. No a spousta členů týmu i kamarádů už si brousí zuby na časně jarní přeplavbu Atlantiku. Jde samozřejmě o nejlevnější alternativu, ale také nejvíce rizikovou, navíc by nás mohl tlačit čas. První seznámení s lodí a trénink chceme absolvovat už v dubnu příštího roku.

 

O koupi nové lodě jste mluvili již dlouho, ale rozhodnutí nepřicházelo. Co bylo hlavním impulsem pro koupi nyní zvolené Swan 42?

Ta myšlenka vznikla vlastně už v létě 2015 na MS ORC v Barceloně, kdy ve skupině B nám dva Swany 42, které nakonec obsadily první dvě místa, párkrát daly na třech kolech celé kolo.

 

Největších úspěchů jste dosáhli na závodě Middle Sea Race. Tam si často dobře vedly jachty J122. Také Milan Hájek o tomto typu mluvil jako o ideálním. Proč tedy Swan a ne J122?

Protože Swan 42 jezdí skvěle v handicapu ORC i IRC jak inshore, tak offshore. A je to proklatě rychlá loď a my se chceme věnovat hlavně inshorům a zlepšit naše 3. místo z MS.  J122 tak univerzální není, a navíc je prostě malá. Ale na Middle Sea Race se určitě někdy vrátíme, i když patrně ne už příští rok. Je to krásný závod a zázemí u Simona je prostě jachtařské nebíčko.

 

Jde o větší jachtu, než jste měli. S kolika členy posádky počítáte?

Na Firstu 40,7 jsme jezdili v 9 a měli větší váhu než defaultní. Na Swanu to zkusíme opět v 9, do váhy se trefíme, na manévry není třeba víc lidí. A taky: nemáme taktika, o taktiku se dělí kormidelník Milan Hájek s trimerem Skinem. Pokud jachtu neuvážíme, přidáme jednoho člena.

 

Jachting není zrovna sport, který by měl u nás na růžích ustláno.  Dospělé týmy jsou schopné si svoji zábavu financovat samy. S mládeží je to horší. Bez pomoci od státu nebo od sponzorů se neobejde. Spolupracuje váš tým nějakým způsobem s mládeží?

Podporujeme náš sesterský Tři sestry Yacht Club, kde závodí naši mladí jachtaři a vůbec ne špatně. Letos vyhráli juniorské ME a chystají se přestoupit na olympijskou třídu Nacra. No a náš kormidelník Milan Hájek je reprezentačním trenérem juniorské třídy Feva, takže naše zkušenosti předává dál.

 

Kdy vás poprvé uvidíme s novou lodí na vodě a kde?

Pokud se vše podaří podle plánu, první ostrý start bude regata Palmavela na Mallorce začátkem května příštího roku. Tady už jsme před třemi roky vyhráli, proč se nepokusit o repete? I když to bude moc těžké, s lodí se budeme spíše seznamovat...držte nám pěsti!